Digibrunch - Digitala affärsmodeller

Vissa företag lyckas att skapa enorma ekonomiska värden från dess användning av digitala teknologier (Tesla, Spotify, Facebook). Andra företag misslyckas. (Kodak, Blockbuster, Nokia). Vad är hemligheten bakom de framgångsrika verksamheterna?

Forskningen visar att det inte är den digitala teknologin i sig som avgör utan hur den används, eftersom den finnes att tillgå för alla på den öppna marknaden. För att lyckas måste användningen av digitala teknologierna aktivera vissa specifika verksamhetsmekanismer för att ge upphov till ekonomiskt värdeskapande. Föredraget kommer att specificera dessa värdeskapande mekanismer samt exemplifiera dem med verkliga företag. Efter presentationen kan valfria företag diskuteras med avseende på dessa aktuella och potentiella användning av digital teknologier.

Darek Haftor är professor i informatik vid Linnéuniversitetet samt forskningsledare vid ”Gunilla Bradley Centre for Digital Business” (lnu.se/en/gbc). Han är specialiserad på hur användningen av digitala teknologier kan ge upphov till ekonomiskt värdeskapande.

DATUM & TID torsdag 4 maj, klockan 11.30–13.00
PLATS Hus Echo, Videum Science Park, Framtidsvägen 18, Växjö
ANMÄLAN senast 2 maj 2017

Inbjudan i pdf >>

Digibrunch ordnas av IEC i samarbete med Videum Science Park, Almi Företagspartner och Linnéuniversitetet.